Szyba samochodowa to jeden z ważniejszych, choć często niedocenianych elementów konstrukcji pojazdu. Poza funkcją ochrony przed warunkami zewnętrznymi – wiatrem, deszczem, zanieczyszczeniami czy znajdującymi się na drodze kamykami, szyby samochodowe są również odpowiedzialne za bezpieczeństwo i komfort pasażerów.
We współczesnych pojazdach szyby pomagają w zapewnieniu właściwej sztywności samonośnej konstrukcji karoserii. Rolą szyb samochodowych jest również ograniczanie przedostającego się do środka hałasu, a także pomoc w regulowaniu temperatury. Szyby z jednej strony są materiałem termoizolacyjnym, chroniąc przed zimnem lub nadmiernym nagrzaniem auta, z drugiej, ograniczają nasłonecznienie oraz przenikanie promieniowania UV. Stanowią także zasłonę przed rażącym światłem.
Odpowiednio dobrane szyby dają również możliwość ograniczenia ilości gromadzących się na ich powierzchni kropel deszczu oraz zanieczyszczeń. Za sprawą umieszczanych w ich strukturze elementów dodatkowych, od folii przyciemniających przez anteny umożliwiające w każdych warunkach poprawne działanie radia lub telefonu, aż po systemy ogrzewania redukujące osadzanie się wilgoci i pomagające w czyszczeniu szyb funkcjonalność nowoczesnych szyb samochodowych może być o wiele większa.
Dlaczego jakość szyb samochodowych jest ważna?
Ze względu na ważną rolę szyb samochodowych w działaniu i komforcie jazdy współczesnym autem, wielkie znaczenie ma to, kto jest ich wytwórcą. Warto bowiem pamiętać, że od jakości szyby zależy bezpieczeństwo kierowcy, a także pasażerów. Produkowane w dzisiejszych czasach auta wymagają więc stosowania produktów o najlepszych możliwych parametrach eksploatacyjnych. Trzeba również zwrócić uwagę na to, że obowiązujące przepisy zezwalają na montaż w aucie wyłączeni tych podzespołów, które posiadają odpowiednią homologację. Samo posiadanie dopuszczenia do stosowania, nie jest jednak jeszcze gwarancją trwałości i dobrej charakterystyki użytkowej szyby.
Podstawowym wymogiem umożliwiającym montaż szyby w pojeździe jest posiadanie przez nią odpowiedniej homologacji. Wymogi dotyczące parametrów szyb oraz ich badania są zawarte w międzynarodowej umowie ratyfikowanej przez Polskę, tj. Regulaminie homologacji nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Regulacje te są zawarte również w przepisach unijnych określających tę kwestię. Odpowiednim testom sprawdzającym parametry szyby są poddawane wszystkie rodzaje przeszkleń montowane w autach, zarówno szyby laminowane, jak i hartowane, bezpieczne, czyli wykonane z tafli szkła pokrytego tworzywem sztucznym, a także w całości wykonane z tworzywa sztucznego.
Wszystkie procedury wymagane przez przepisy muszą być prowadzone w certyfikowanych jednostkach badawczych. Tylko takie rozwiązanie gwarantuje zachowanie właściwej metodologii oraz rzetelność uzyskiwanych wyników. W Polsce jednostką uprawnioną jest Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych, Zakład Technologii Szkła Oddziału Szkła i Materiałów Budowlanych w Krakowie, jednak homologacje wydawane w innych państwach są w pełni uznawane na zasadach wzajemności.
W ramach prowadzonych badań jest sprawdzana m.in. wytrzymałość mechaniczna na udar, czyli uderzenie w szybę, ścieralność szyby i jej wpływ na rozpraszanie światła. Szkło jest również sprawdzane w podwyższonej temperaturze, kontroluje się jego reakcję, czyli zmniejszenie przepuszczalności, w wyniku długotrwałego naświetlania. W ramach czynności homologacyjnych szyby są także poddawane oddziaływaniu podwyższonej wilgotności. Laboratorium weryfikuje też stopień zniekształceń powstających wskutek błędów popełnianych przy klejeniu i gięciu szkła.
Producent szyb samochodowych a jakość wykonania, trwałość i bezpieczeństwo
Technologia produkcji szkła jest znana od dawna. Do jego wytworzenia konieczne są piasek, soda, wapień, a także węglan wapnia, magnez oraz tlenek glinu. Składniki masy są dokładnie mieszane, po czym podgrzewane do wysokiej temperatury sięgającej 1000°C i formowane. Jednak ponieważ w autach używane są szyby laminowane lub hartowane, konieczna jest jeszcze dalsza obróbka. Przednie szyby są zawsze wykonywane jako szkło laminowane. Do jego powstania są potrzebne przynajmniej dwie tafle szkła, które łączy się za pomocą elastycznego i niezwykle wytrzymałego kleju oraz warstwy folii, której zadaniem jest przytrzymywanie kawałków szyby na miejscu, w razie, gdyby została uszkodzona.
Na szyby boczne i tylne stosuje się często również szkło laminowane, popularne jest również szkło hartowane. Powstaje ono w procesie podgrzania tafli do około 650°C i szybkim ochłodzeniu. Za sprawą tego procesu szkło staje się na tyle kruche, że w razie uderzenia rozpada się na bardzo małe kawałki, które nie są poważnym zagrożeniem dla życia ani zdrowia. Zarówno jednak sam skład materiałowy wytwarzanego szkła, jak i szczegóły stosowanych procesów technologicznych mają duży wpływ na charakterystykę osiąganych rezultatów. Nie jest więc tajemnicą, że tylko duzi i sprawdzeni producenci szyb samochodowych są w stanie pozwolić sobie na utrzymanie potrzebnych laboratoriów badawczych i doskonalenie wszystkich etapów produkcji.
Poza innowacyjnością i szukaniem nowych możliwości poprawy parametrów szkła liczy się również dokładność i precyzja wykonania tych podzespołów. Współczesne szyby są bardzo często wklejane w konstrukcję auta. Wykonuje się je jako kompletne moduły, po czym w czasie produkcji pojazdu lub jego naprawy przy użyciu specjalnego kleju instaluje w odpowiednim miejscu. Przy takim sposobie montażu pole na ewentualne niedokładności jest niezwykle małe, a wszelkie odstępstwa mogą powodować nie tylko nieszczelności, ale również wpływać na sztywność auta.
Ponieważ większość szyb stosowanych w nowoczesnych pojazdach, jest w różny sposób zakrzywiona, duże znaczenie ma dokładność ich gięcia. W przypadku szyb laminowanych dwie lub więcej tafli musi być kształtowanych podczas procesu podgrzewania do wysokiej temperatury około 600–700°C. Wszystkie operacje, łącznie z klejeniem tafli wymagają bardzo zaawansowanej technologii produkcji.
Nowoczesne szyby to również wiele układów funkcjonujących dzięki umieszczanym między taflami szkła czujnikom czy urządzeniom. Chodzi tu nie tylko o ogrzewanie czy anteny, ale także o sensory, które współpracują z komputerem pojazdu. Podzespoły te muszą więc być w pełni kompatybilne z rozwiązaniami stosowanymi w autach.
Szukając odpowiednich szyb do swojego auta, trzeba pamiętać o tym, że tylko produkty oferowane przez najlepszych producentów zapewniają właściwe własności użytkowe. Kupując szyby, trzeba wiec zawsze wybierać najlepsze produkty markowe, a wystrzegać się szyb o których wytwórcach bardzo niewiele wiadomo. Nawet, jeśli są one dostępne w niższej cenie, mogą okazać się nietrwałe lub powodować kłopoty eksploatacyjne, np. związane z nieszczelnościami, a ponadto mogą nie dawać pełnej gwarancji bezpieczeństwa.